Lista książek dotyczących zagadnienia empatii

Bauer, J. „Empatia – co potrafią lustrzane neurony”   Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008

Jest to książka poświęcona, odpowiedzialnym za empatię, neuronom lustrzanym. Co zmieniło to odkrycie? Jakie wynikają  z niego wnioski dla wychowania, uczenia się, miłości i codziennej komunikacji. Właśnie za sprawą tych neuronów posiadamy  intuicyjną wiedzę na temat zamiarów innych osób z naszego otoczenia co pozwala na współodczuwanie ich radości oraz bólu.

Boleyn-Fitzgerald, M. „Obrazy naszego umysłu” wyd. Sonia Draga, 2010

Autor tej książki stara się udzielić odpowiedzi na pytania: Kim jesteśmy? Co się dzieje wewnątrz naszego umysłu, kiedy myślimy, czujemy, marzymy? Czy możemy się zmienić? Czy możemy stać się szczęśliwsi, mądrzejsi,  zdrowsi, bardziej altruistyczni – lepsi? Wraz z postępem technologii nowoczesnego obrazowania, naukowcy są w stanie przyjrzeć się ludzkiemu umysłowi, który działa w zdumiewający, skomplikowany sposób.

Covey, S. R. „8.nawyk. Od efektywności do wielkości i odkrycia własnego głosu” wyd. Rebis, 2005

„8. nawyk. Od efektywności do wielkości odkrycia własnego głosu” to książka autorstwa Stephena  R. Covey’a, w której autor wykracza poza pojęcie efektywności działania, przypominając o pełnej satysfakcji życiowej. Można to osiągnąć poprzez odnalezienie prawdziwego sesnsu naszej pracy, ale też związków z innymi ludźmi.

Damasio, A. R. „Błąd Kartezjusza. Emocje, rozum i ludzki mózg” wyd. Rebis, 1999

„Błąd Kartezjusza” autorstwa  portugalskiego profesora neurologii behawioralnej,  to fascynująca podróż do wnętrz ludzkiego mózgu, jakby widział go własnymi oczami. Damasio kwestionuje dogmat sprzeczności między emocjami a racjonalnym podejściem. Zaprzecza również dualizmom kultury , takim jak umysł vs. Ciało, czy rozum vs. uczucia.

Damasio, A. R. „W poszukiwaniu Spinozy. Radość, smutek i czujący mózg”  wyd. Rebis, 2005

Książka jest zwieńczeniem trylogii, której pierwszymi dwiema częściami są „Błąd Kartezjusza” i „Tajemnica świadomości”. Damasio tym razem postanowił przyjrzeć się bliżej perspektywie neurobiologicznej. Dowodzi, że radość i smutek stanowią fundament naszego przetrwania i dobrego samopoczucia. Autor wyjaśnia, jak uczucia, świadomość i pamięć subtelnie na kulturę i odwrotnie, aby utrzymać ludzkość przy życiu.

Dryden, G.,  Vos, J. „Rewolucja w uczeniu” wyd. Zysk i S-ka, 2011

Czy istnieją niezawodne sposoby na efektywne uczenie się? Jak nauczyć się szybko języka obcego? Jak sprostać wymaganiom współczesnych nauczycieli i pracodawców? Autor książki „Rewolucja w uczeniu” przybliża czytelnikom kilkadziesiąt skutecznych technik przyswajania i porządkowania informacji.

 

 

 

red. Ekman, P., Davidson, R. J.  „Natura emocji. Podstawowe zagadnienia” Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2002

Książka jest obszernym i precyzyjnym podręcznikiem z zakresu psychologii emocji. Porusza najistotniejsze problemy z tej dziedziny, a także prezentuje wyniki najnowszych badań naukowych. W 12 rozdziałach 24 ekspertów, naukowców z najlepszych uniwersytetów świata, przedstawia własne opinie związane z określonymi problemami psychologii emocji, odwołując się do współczesnych badań i teorii.

Goleman, D. „Emocje destrukcyjne. Jak możemy je przezwyciężyć?” wyd. Rebis, 2003

David Goleman to amerykański psycholog, autor bestsellera „Inteligencja emocjonalna”. W tej książce można znaleźć zapisy dyskusji naukowców z przedstawicielami religii buddyzmu.

Goleman, D. „Inteligencja emocjonalna w praktyce” wyd. Media Rodzina, 1999

Po fenomenalnym bestsellerze „Inteligencja emocjonalna”,

David Goleman napisał książkę„Inteligencja emocjonalna w praktyce”, w której zajmuje się źródłami sukcesu w pracy, i to zarówno indywidualnego pracownika, jak i całej organizacji

 

 

Hoffman, M. L. „Empatia i rozwój moralny” Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2006

Autor łączy wymiary behawioralnego, poznawczego i emocjonalnego obszaru rozwoju moralnego. Rozpatruje rolę empatii w pięciu sytuacjach moralnych: wyrządzanie krzywdy, pozycja niewinnego obserwatora, oskarżanie siebie mimo braku winy, konieczność wyboru jednej osoby spośród kilku potrzebujących oraz rozterka pomiędzy sprzecznymi oczekiwaniami opiekuńczości i sprawiedliwości.

Jakubowski, J. „Działać i być” Kunke Poligrafia Sp. Z o.o., 2015

Publikacja „Działać i być” to zbiór kilku artykułów autorstwa Jacka Jakubowskiego, trenera i coacha III stopnia. O poczuciu własnej wartości, którego paradoksalnie w biznesie bardzo brakuje, o edukacji szkolnej, po której długo trzeba oduczać się destrukcyjnych nawyków i przestarzałej wiedzy, o mitach na temat emocji i empatii, które dezorganizują współpracę.

Levine, S. „Gdybyś miał przed sobą rok życia. Eksperyment na świadomości”  wyd. Szafa, 2015

Autor tej książki, Stephen Levine, amerykański terapeuta i nauczyciel duchowy, proponuje niecodzienny eksperyment na własnej świadomości. Co się stanie, jeśli przeżyjemy najbliższy rok swojego życia tak, jakby miałby być ostatni?

Rogers, C. R. „Sposób bycia” wyd. Rebis, 2002, s. 283-285.

Carl R. Rogers to światowej sławy amerykański psycholog i psychoterapeuta, jeden z czołowych przedstawicieli psychologii humanistycznej, twórca psychoterapii zorientowanej na klienta, oraz teorii organizmicznej. „Sposób bycia” składa się z tekstów odzwierciedlających rozwój zawodowy i osobisty autora.

Rogers, C. R. „O stawaniu się osobą” wyd. Rebis, 2002

„O stawaniu się osobą” to zbiór esejów Carla R. Rogersa zebranych z wielu lat pracy terapeutycznej. Zbiór ten skierowany jest zarówno do specjalistów: psychologów, psychiatrów, nauczycieli, osób zarządzających przedsiębiorstwami itp., jak i tych wszystkich, którzy poszukują dróg rozwoju osobistego.

Small, G., Vorgan, G. „iMózg – Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości” wyd. Vesper, 2011

Eksplozja cyfrowej technologii, jakiej obecnie doświadczamy, zmienia nie tylko sposób, w jaki żyjemy i komunikujemy się ze sobą, ale i nasze mózgi, które ulegają gwałtownej i głębokiej przemianie, musząc dostosować się do panującej rzeczywistości. Choć jesteśmy nieświadomi zmian zachodzących w obwodach neuronowych, czyli w oprzyrządowaniu mózgu, utrwalają się one w wyniku powtórzeń.

Sprenger, R. K. „Zaufanie # 1” wyd. MT Biznes Sp. Z o.o., 2011

Bez wzajemnego zaufania między przełożonymi a ich pracownikami, między kolegami a partnerami nie ma mowy o skutecznym zarządzaniu ani o przywiązaniu klientów, przy braku zaufania żadne przedsiębiorstwo nie osiągnie takiego tempa działania, aby zapewnić sobie przyszłość na burzliwych dziś rynkach.  W tej książce autor udowadnia, że zaufanie jest czynnikiem ważnym i opłacalnym .